Kwas alfa linolenowy

0
69

Kwas alfa linolenowy (ALA) to kwas tłuszczowy, który należy do grupy wielonienasyconych tłuszczów omega-3.

Tłuszcze te są bardzo cenne dla organizmu, ale muszą być dostarczone z pożywienia- organizm sam ich nie wytwarza. Kwas alfa linolenowy jest odpowiedzialny za wytwarzanie w organizmie kwasów EPA o DHA, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ludzkiego organizmu.
Kwas alfa linolenowy jest antyoksydantem i to tak skutecznym jak witamina C lub E. Chroni ciało przed wolnymi rodnikami, zwłaszcza tymi odpowiedzialnymi za zmiany miażdżycowe, choroby dróg oddechowych, stany zapalne oraz choroby neurologiczne.
Kwas A-linolenowy ma również działanie przeciwbólowe i antybakteryjne. Zwalcza stany zapalne i chroni przed przewlekłymi chorobami. Najnowsze badania dowodzą, że może sprzyjać diabetykom, reguluje poziom cukru we krwi oraz podnosi insulinowrażliwość. Obniża poziom triglicerydów, wolnych kwasów tłuszczowych oraz obniża aktywność czynników zapalnych, co wpływa pozytywnie na metabolizm, zmniejszając ryzyko postania blaszki miażdżycowej.

Kwas alfa linolenowy suplementują często kulturyści oraz amatorzy siłowni. Ma on działanie wspierające wydolność tlenową mięśni oraz zwiększa ilość glikogenu w mięśniach i wątrobie. Dzięki tym właściwościom, ćwiczący mogą osiągać lepsze efekty. Polecany jest również sportowcom ze względu na mniejsze ryzyko wystąpienia zapalenia stawów, które mogłoby pogorszyć sprawność ruchową, a nawet uniemożliwić trening. Poza tym wpływa pozytywnie na stan wzroku, poprawia koncentrację, odporność oraz redukuje stres. Dieta bogata w ten składnik, poprawia również wygląd skóry i ma działanie przeciwzmarszczkowe.

Najbogatszym źródłem kwasu ALA są oleje roślinne. Olej lniany zawiera go aż 30-60%. Poleca się również olej rzepakowy i krokoszowy. Poza tym kwas alfa linolenowy znajdziemy również w: orzechach laskowych, włoskich i brazylijskich, pestkach dyni i winogron, soi, tofu, kiełkach pszenicy, nasionach kukurydzy oraz zielonych warzywach liściastych (brukselka, jarmuż, szpinak, brokuły). Zaleca się przyjmowanie 1-2 g kwasu dziennie.

Niedobór tego kwasu występuje rzadko. Skutki niedoboru są widoczne gołym okiem: skóra jest szorstka, mało elastyczna. z tendencją do zmarszczek.
Kwas alfa linolenowy jest ważnym składnikiem diety. Jest niezbędnym nienasyconym kwasem tłuszczowym, który jest odpowiedzialny za wytwarzanie kwasów EPA i DHA. Ma wiele właściwości zdrowotnych, dlatego warto dbać o codzienne przyjmowanie zalecanej dawki, dzięki odpowiedniemu odżywianiu się.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here